• Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is één van de meest voorkomende darmstoornissen.
  • Er bestaat geen pasklaar dieet.
  • Sommige voedingsstoffen veroorzaken bij de ene patiënt last, bij de andere niet. Let dus zelf goed op voeding die bij jou klachten veroorzaken:
    • Buikkrampen
    • Diarree
    • Opgezwollen gevoel
    • Pijn
    • Winderigheid

Dieetadvies

  • Drink dagelijks een aantal extra glazen water.
  • Eet voldoende vezels: streef naar een vezelinname van 30 à 40 gram per dag. Vezels vind je in plantaardige producten (granen, fruit en groenten). Niet in steak of in een stuk kaas. Vezels zijn niet of nauwelijks te verteren waardoor ze meer volume geven aan de darm- en stoelganginhoud. Zo zorgen ze voor een vaste en toch soepele ontlasting.
  • Vermijd:
    • Alcohol kan klachten veroorzaken. Als je met mate drinkt kan een glas goede wijn of bier van hoge gisting geen kwaad.
    • IJskoude drankjes en ijsjes
    • Koffie, sterke thee, te veel cola en tonic
    • Tabak
    • Uien, look, bloemkool, spruiten, zuurkool en paprika lokken vaak klachten uit
    • Vettig en pikant eten
    • Voeding die rijk is aan oplosbare suikers (bonen, schorseneren, kolen en peulvruchten)
  • Eet goed rijp fruit. Onrijp fruit (bv. een harde peer) kan een aanval uitlokken
  • Eet rustig en op regelmatige tijdstippen. Sla je ontbijt niet over, besteed hier voldoende tijd en aandacht aan.
  • Als je na de maaltijd last krijgt, kijk dan na welke groenten, fruit of bereiding de oorzaak kan zijn. Vermijd die producten bij je volgende maaltijden.
  • Wees actief. Matige inspanning en sport zorgen voor een goede werking van je spijsverteringsstelsel.
  • Een individueel aangepast, gezond, gevarieerd en regelmatig voedingspatroon is de sleutel tot succes in je PDS-dieet.