Het succes van zowel de maagband als de gastric bypass wordt, zeker op lange termijn, vooral bepaald door een goed eetpatroon. Dit omvat 3 hoofdmaaltijden zonder tussendoor te eten. Als je de hoofdmaaltijd goed invult, mag het geen probleem zijn om niet tussendoor te eten. Met goed invullen bedoelen we dat je bij elk van de 3 maaltijden gebruik maakt van zowel de chemische verzadiging als van de mechanische verzadiging.

  • Chemische verzadiging: neem voldoende eiwitten in. Voor alle mensen met een bariatrische ingreep zijn melkproducten hiervoor heel belangrijk omdat die vlot doorglijden. Deze producten neem je in aan het begin van de maaltijd, waardoor ze reeds gepasseerd zijn als het vaste gedeelte eraan komt. 
  • Mechanische verzadiging: het volle maag gevoel door het vaste gedeelte van de maaltijd je kleine maag te laten vullen. Het volle maaggevoel moet ook beletten dat je tussendoor terug honger krijgt. Het vaste gedeelte van de maaltijd hou je dus vest tot laatst. Drinken doe je best ook niet te snel na de maaltijd: je moet bijna tot een uur wachten. Doe je dat niet, kan je jouw maag terug leegspoelen en kan er terug honger optreden.

Drie gouden regels

Als je deze regels volgt, heb je tussendoor geen honger meer.

  1. Hou 3 maal per dag de goede volgorde van vast en vloeibaar aan.
    Tot kort voor de maaltijd mag je drinken. Na het eten moet je bijna een uur wachten om te drinken. Te snel drinken na de maaltijd gaat na 1 à 2 jaar de uitgang van je nieuwe kleine maag te veel openrekken en is de belangrijkste veroorzaker van terug gewichtstoename na een geslaagde gastric bypass. Daarnaast zorgt te snel drinken na de maaltijd voor het te snel gedeeltelijk of volledig doorspoelen van het eten en kan je krampen of dumping krijgen. Je spoelt ook de kleine maag leeg, waardoor je sneller terug honger krijgt. Je maakt dan te weinig gebruik van het volle maag gevoel.

  2. Eet 3 keer per dag, niet meer en niet minder.
    Als je meer eet, wordt je in plaats van een regelmatig eter een soort grazer die de ganse dag door kleine beetjes eet. Hierdoor heb je op het einde van de dag je lichaam te veel aangeboden.
    Als je minder eet en een maaltijd overslaat, heb je de volgende maaltijd grote honger waardoor je met een normale portie onvoldoende hebt en je na de maaltijd nog verder gaat eten.

  3. Neem 3 maal per dag eiwitten in.
    Dankzij eiwitten blijven je spieren op niveau en gaat het gewichtsverlies enkel ten koste van het vet. Eet je te weinig eiwitten, dan zakt je verbrandingsniveau en ga je in rust minder energie verbruiken en in gewicht minder afvallen.